دورهاتو

خرید خودرو فروش خودرو

دورهاتو

خرید خودرو فروش خودرو

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای خرید و فروش خودرو، باید مدارک زیادی داشته باشید. در لحظه‌ای که خودرو برای خرید یا فروش بازدید می‌شود، ۵ مورد اول هم باید ارائه شوند تا بعدا به مشکل بر نخورید. برای موارد آخر فرصت هست:

کارت خودرو و برگ سبز: این دو تا، اسناد اصلی شناسایی مالکیت خودرو از دید نیروی انتظامی هستند. فارغ از هر سند دیگری، خودرو متعلق به کسی است که برگ سبز (و کارت خودرو) به نام اوست. بنابراین در صورت بروز اختلاف طرفین معامله، هر سند دیگری دالّ بر معامله داشته باشید، بدون حکم قضایی (یعنی دادگاه)، تبدیل به حکم توقیف خودرو نخواهد شد. این ماجرا را همین الان یک بار در ذهنتان ثبت کنید: معامله در لحظه‌ای قطعی می‌شود که برگ سبز انتقال یابد. ضمنا تغییرات مهم خودرو، مثل تعویض موتور، در برگ سبز قید می‌شود.

برگه کمپانی: دومین سند مهم، برگه شرکت سازنده خودرو است که همان فاکتور فروش است و به برگه کمپانی شهرت دارد. مشخصات، قیمت و سال تولید خودرو از جمله اطلاعاتی است که در این برگه درج می شود. اگر هنگام خرید و فروش خودرو به عنوان مالک روی برگ کمپانی درج شده است با نامی که روی برگ سبز ثبت شده است مطابقت داشته باشد نیازی به سند قطعی که سومین سند مهم در این معاملات است، ندارید اما اگر جز این باشد به سند قطعی نیاز ضروری خواهید داشت. برگ کمپانی  نشان می‌دهد فلان خودروساز در فلان تاریخ این خودرو را با چه شماره موتور، و چه شماره شاسی به چه کسی و با چه قیمتی فروخته است. خودروهای لیزینگی، روی برگه کمپانی‌شان قید می‌شود که سند در رهن کمپانی است و مالک، حق ندارد بدون تسویه حساب با خودروساز، خودرو را بفروشد.

سند قطعی: این یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های ماجراست. در اولین معامله هر خودرو، یعنی زمانی که کسی مستقیما از خودروساز خرید می‌کند، چیزی به اسم سند وجود ندارد. اما برای معامله‌های دوم و بیشتر، یک چیزی وجود دارد به نام «سند قطعی» که سربرگ قوه قضاییه و مهر برجسته دارد و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. اگر نام قید شده روی برگه کمپانی، با نام روی برگه سبز یکی باشد، نیازی به سند قطعی نیست. در غیر این صورت، باید سند قطعی وجود داشته باشد که نشان بدهد مالک فعلی خودرو، با مالک قبلی تسویه حساب کامل را انجام داده و معامله‌شان تحت نظارت قوه قضاییه، ختم به خیر شده است! ماجرای سند قطعی از اختلافات میان نیروی انتظامی و قوه قضاییه است. نیروی انتظامی می‌گوید من با این سند کاری ندارم و مالک خودرو، مالک برگ سبز است. اما قوه قضاییه می‌گوید من معامله را بدون تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی، به رسمیت نمی‌شناسم! و البته این مردم هستند که درگیر یک فرایند بروکراتیک عجیب و غریب می‌شوند! شما در نظر بگیرید که احتیاط شرط عقل است. بدون سند قطعی به هیچ عنوان معامله نکنید.

مراحل تحویل خودرو از نمایندگی

تحویل خودرو از نمایندگی‌ها شاید در ظاهر کار ساده و آسانی به نظر برسد اما در واقعیت چنین نیست و باید مراحل مختلف آن را پشت سر گذاشت. هنگام تحویل خودرو باید درباره چک لیست تحویل اطلاعات کافی داشته باشید تا پس از خرید خودرو مشکلات جدی برای شما ایجاد نشود.

چک لیست تحویل خودرو چیست؟

هنگامی که می‌خواهید خودرو را تحویل بگیرید یک چک لیست به شما داده می‌شود که باید آن را امضا کنید و در واقع با امضای آن چک لیست تایید می‌کنید که موارد ذکر شده در آن سالم بوده و با سلامت کامل به شما تحویل داد شده است. هنگام امضای چک لیست باید موارد آن را با دقت بررسی کنید چراکه پس از امضای چک لیست نمایندگی تعهدی نسبت به موارد ذکر شده در آن ندارد. نمایندگی‌ها وظیفه دارند تا درباره تمام امکانات خودرو به شما توضیح دهند و نحوه استفاده از آن نیز توسط متخصصان نمایندگی آموزش داده شود. بهتر است درباره نحوه کارکرد بخش‌های مختلف خودرو از متخصصان نمایندگی سوال کنید و طرز استفاده از قابلیت‌های خودرو را فرا بگیرد.

وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل می‌گیرید، باید مدارک خودرو حدود ۲۰ یا ۳۰ روز آینده به دست شما برسد و مدت تحویل مدارک آن نباید بیشتر از این مدت زمان  طول بکشد. همچنین هنگام نصب پلاک، نباید نمایندگی خودرو هزینه‌ای بابت آن از شما دریافت کند و نصب پلاک باید به صورت رایگان انجام شود

  • dorhato
  • ۰
  • ۰

در این نابسامانی‌های بازار خودرو، با قیمت‌هایی که هرروز و به‌طور مرتب بالا می‌روند، شاید شما هم مثل خیلی‌های دیگر ترجیح‌تان این باشد که خودرو اقساطی بخرید. اگر دلتان می‌خواهد هر چه سریع‌تر از راه‌وچاه خرید خودرو اقساطی سر دربیاورید و در واقع به دنبال یک راهنما در این زمینه می‌گردید، این مطلب کوتاه را بخوانید.

مراحل خرید اقساطی خودرو

احتمالاً در قدم اول به دلیل تعدد راه‌ها و کارهایی که باید انجام بدهید، ممکن است یک‌ مقداری سردرگم ‌شوید. به همین دلیل است که در ادامه به‌صورت خلاصه برای شما مراحل خرید خودرو اقساطی را توضیح دادیم.

مرحلۀ اول: انتخاب و بررسی ماشین موردنظرتان

پیشنهاد می‌کنیم که اول تمام ماشین‌هایی را که برای خرید کاندید کردید، خوب و با دقت بررسی کنید. مثلاً ببینید که قدرت حرکت هرکدام چقدر است یا چقدر سوخت مصرف می‌کنند؟ سیستم‌های حرکتی‌شان چطور طراحی شده‌اند و یا اینکه آیا از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارند یا نه؟

بعداز بررسی موارد بالا، رِنج قیمتی مدنظرتان را مشخص کنید؛ یعنی به‌طور کاملاً دقیق تعیین کنید که چقدر می‌خواهید برای پیش‌پرداخت هزینه کنید؟

با جواب‌دادن صریح به سوالات بالا، قدم اول را در خرید خودرو اقساطی برمی‌دارید.

مرحلۀ دوم: انتخاب شرکت فروش اقساطی خودرو

در این مرحله باید سراغ شرکت یا موسسه‌ای بروید که بتواند شما را در مورد خرید خودرو راهنمایی و کمک کند. حالا که تصمیم دارید تا به‌صورت قسطی ماشین موردنظرتان را بخرید باید دنبال شرکتی باشید که فروش اقساطی خودرو یکی از آپشن‌هایش باشد تا بتوانید به‌شکل مدت‌دار، هزینۀ خرید خودرویتان را پرداخت کنید.

سوال مهم: کدام شرکت فروش اقساطی خودرو معتبر است؟

مهم‌ترین سوال دقیقاً همین است. اینکه از چه کسی کمک بگیریم؟ متاسفانه در این مرحله باید بگوییم که در بازار فروش خودرو اقساطی در ایران، تقلب‌ها و دلالی‌های بسیار زیادی انجام می‌شود. اما خوشبختانه بعضی از شرکت‌ها و تسهیل‌گران در این زمینه وجود دارند که امتحان خودشان را پس داده‌اند و سالیانِ سال است که در حال مشاوره و راهنمایی‌کردن مشتریانشان هستند. برای تشخیص همچین شرکت‌هایی، باید چندتا نکته را مدنظر داشته باشید که در ادامه یکی‌یکی همۀ آن‌ها را می‌گوییم.

کلاهبرداری در روز روشن!!

با توجه به تقاضا بالا در بازار خودرو، افزایش قیمت دلار، ممنوعیت واردات و عدم عرضه فوری خودروی تولید داخل که تنها به پیش فروش های بلند مدت بسنده کرده‌اند، بسیاری از دلالان و فروشندگان خودرو در قالب فروش اقساطی شروع به پیش فروش اقساطی خودروها کرده و مردم از سردرگمی و ناچاری از قیمتهای بالای موجود در بازار به دام آنها می‌افتند. همچنین در حالت دیگر بسیاری از آنها که فروش اقساطی انجام داده‌اند در کنار دریافت سودهای گزاف، بعداز پایان اقساط خودرو، برای سند زدن و از رهن خارج کردن خودرو طلب مبالغ زیادی از خریدار می‌کنند.

  • dorhato
  • ۰
  • ۰

۱. مراجعه به مرکز های تشخیص رنگ یا این که اشخاص دارای تخصص بدنه

در مملکت ما برخلاف اکثری نقاط جهان، وضعیت بدنه بیش تر از کیفیت فنی و استهلاک قطعات، روی ارزش خرید و فروش خودرو دست‌دوم تأثیرگذار میباشد؛ به عنوان مثال محصولی با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر و سوای تصادف و اختلال بدنه از خودرو هم‌سبک با ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد که قطعات تعویضی بدنه داشته باشد، گران‌تر خواهد بود. با این اوصاف، در صورتی خودرو مدنظر سوابق‌ی تصادف و تعمیر بدنه داشته باشد، قیمت خوب‌تری دارااست و ولی بایستی بوسیله خریدار، حقیقت‌آزمایی گردد.

۲. چک فنی و مراجعه به مکانیک معتمد یا این که نمایندگی دارای اعتبار

ممکن میباشد فکر کنید هر نقص‌ فنی مو جود در خودرو با صرف هزینه ازبین خواهد رفت؛ البته این قضیه با‌اعتنا‌ به کمبود برخی قطعات یدکی در بازار جمهوری اسلامی ایران و کیفیت خودروهای تولیدی کشورمان درستی ندارد. دقت به موقعیت فنی خودرو برای سبک‌های فرنگی، خصوصا تولیدات چینی اهمیت بیشتری داراست؛ چراکه هزینه‌ی تعمیر و اثاثیه آن ها بسیار بیشتر از محصول ها جمهوری اسلامی ایران‌خودرو و سایپا میباشد. در ضمن در برخی مفاد مثل نقص توربوشارژر یا این که امکانات برقی خودروهای چینی، قابلیت و امکان تعمیر‌ نیست.

۳. دقت به کیلومتر و کارکرد حقیقی و واقعی

شاید کیلومتر کارکرد خودرو برای اکثری از عموم مهمترین ادله گزینش‌کننده در بها سبک دست‌دوم باشد؛ ولی درواقع، بیشتر از شرایط بدنه و ویژگی ها فنی روی بها تأثیر نمی‌گذارد. یکی عارضه ها این زمینه کیفیت رانندگی و خدمت خودرو به‌دست صاحب و مالک یا این که مالکان پیشین میباشد.

به‌ذکر‌خوب، استهلاک و هزینه‌ی تعمیر یا این که بده بستان بخش اعظمی از قطعات خودرو معمولا از کیلومتر کارکرد بعداز ۶۰ هزار کیلومتر ظواهر میشوند. این قاعده‌ی کلی و تجربی به خودروهای تشکیل داد کشور ایران‌خودرو و سایپا و سبک‌های چینی مربوط میباشد؛ چراکه اکثری از خودروهای کره‌ای و ژاپنی جان دار در مرزوبوم، با دقت به کیفیت تشکیل داد و مدل رانندگان آهسته مالکان، ممکن میباشد تا ۱۰۰ یا این که ۱۵۰ هزار کیلومتر هم فارغ از هزینه‌ی سنگین برای تعمیرات یا این که ردوبدل قطعات خاص استعمال شوند.

سفارش‌ی خرید با ارزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان

از نگرش اکثری از عموم و کارشناسان، تولیدات تولیدی جمهوری اسلامی ایران‌خودرو در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲، کیفیت بهتری درمقایسه‌با سبک‌های صفر کیلومتر مدرن دارا هستند. با این اوصاف، جست‌وجو برای خرید اشکال پژو با کیلومتر کارکرد حقیقی کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر و ساخت و ساز پیش از سال ۱۳۹۳ اثر گذار خواهد بود.

پیشنهاد‌ی خرید با ارزش ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان

پیش‌خیس اشاره کردیم محصول های ایران‌ خودرو پس از سال ۱۳۹۰ با کاهش کیفیت فنی رو‌به‌رو شدند؛ پس در حالتی که میزان دارایی‌ی خرید شما بیشتراز ۱۵۰ میلیون تومان میباشد، خوب میباشد سبک‌های دست‌دوم تشکیل داد کشور‌ایران‌خودرو را فراموش فرمایید. در‌صورتی‌که غایت مبلغ پرداختی شما ۱۵۰ میلیون تومان باشد، شایسته ترین آیتم ۲۰۶ صندوق‌دار V8 با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر میباشد که درمقایسه‌با دیگر خودروهای داخلی، کاهش کیفی کمتری داشته میباشد.

سفارش خرید با ارزش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان

روی صفحه، خرید سبک‌های دست‌دوم نیسان ماکسیما یا این که مزدا ۳ با هزینه‌ای حدود ۳۰۰ میلیون تومان جلب لحاظ می‌نماید؛ البته این خودروها با ارتقاء ارزش نه‌ه‌کننده در اسباب و اثاث و قطعات یدکی رو‌به‌رو میباشند. با این شرایط، کیا سراتو مونتاژ سایپا و سوزوکی گرند ویتارا تا حدودی از دید هزینه‌ی نگه‌داری و کیفیت رانندگی و سرویس ها پس‌ازفروش مطمئن می‌باشند. همینطور، کراس‌اورهای چینی مثل جک S5 و چری تیگو 7 به‌شرط تأیید مکانیک خبره و کیلومتر کارکرد کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر، مورد‌های مطلوب برای کلاس بها ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به‌شمار میروند.

  • dorhato
  • ۰
  • ۰

شیوه‌های قدیمی که شامل مراجعه به نمایشگاه‌های اتومبیل، درج آگهی به صورت کاغذی در روزنامه، فروش خودرو در بازار دلالی هفتگی و ... می‌شود، معمولا زمان‌بر بوده و در صورتی که مالک نیاز به فروش خودرو در کمترین زمان ممکن را داشته باشد، چندان کاربردی نیستند.

مضاف بر این در چنین مواردی احتمال دارد که ترفند دلالان از شرایط اضطراری مالک سواستفاده کرده و اقدام به خرید اتومبیل با مبلغی بسیار پایین‌تر از قیمت روز خودرو موردنظر کنند که در نتیجه ضرر مالی فروشنده را در پی خواهد داشت.

خرید و فروش خودرو دست دوم این روزها، رایج شده است و سایت‌ها و اپ‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. بعضی اقساط ۶ تا ۳۶ ماهه دارند و برخی ۲۰ ماهه. بعضی در این مدت، مجوز فروش خودرو را به خریدار می‌دهند، اما در برخی از شرکت‌ها تا زمان تسویه کامل، امکان نقل و انتقال خودرو وجود ندارد.

1.تعمیرات و سرویس‌های پایه را انجام انجام دهید

هیچ شخصی دوست ندارد خودرویی را بخرد که نیاز به تعمیرات اساسی و سرویس‌های پایه مانند تعویض روغن یا تعویض فیلترهایی مانند فیلتر هوا داشته باشد و ترجیح می‌دهد که خودرو اش تا مدتی نیاز به مراجعه به تعویض روغنی نداشته باشد. پس در مرحله اول قبل از اینکه خودروتان را در نمایشگاه‌های سطح شهر به فروش بگذارید به تعویض روغنی رفته و یک حال اساسی به موتور خودروتان بدهید. سپس در هنگام فروش به شخص خریدار این اطمینان را بدهید که تمام سرویس‌های لازم انجام شده و براحتی می‌تواند سراسر ایران را با خودروی جدیدش بدون ایجاد مشکلی بپیماید.

2.بهینه سازی‌های ساده را انجام دهید

موارد خیلی کوچکی هستند که شاید برای خودتان خیلی مهم نباشد اما برای شخص خریدار در لحظه خرید با اهمیت می‌شود. مثلا کهنه شدن زیرپایی‌های خودرو یا قالپاق‌های فرسوده چرخ‌ها از این قبیل موارد هستند. خیلی راحت، با هزینه‌ای اندک و با تعویض این قطعات می‌توانید مشتری‌تان را مشتاق‌ به خرید خودروتان کنید. پس از این موارد غافل نشوید.

3. خودروتان را کامل شسته و واکس بزنید

در مرحله بعدی خودروتان را با دقت و ظرافت کامل شسته و تمیز کنید و حتما از واکس‌های موجود در بازار برای براق کردن رنگ آن استفاده کنید. خیلی از افراد از همین مورد پایه و اساسی به‌ سادگی عبور می‌کنند در حالی که باید در هنگام فروش، خودرو ظاهری براق و تمیز داشته باشد و حتی در داخل کابین عطری خوش بو به مشام برسد. توصیه می‌شود یک هفته قبل از فروش خودروتان یک خوش‌بو کننده‌ را در داخل کابین قرار داده تا بوی کهنگی و یا فرسودگی را از آن دور کند.

  • dorhato