دورهاتو

خرید خودرو فروش خودرو

دورهاتو

خرید خودرو فروش خودرو

  • ۰
  • ۰

برای خرید و فروش خودرو، باید مدارک زیادی داشته باشید. در لحظه‌ای که خودرو برای خرید یا فروش بازدید می‌شود، ۵ مورد اول هم باید ارائه شوند تا بعدا به مشکل بر نخورید. برای موارد آخر فرصت هست:

کارت خودرو و برگ سبز: این دو تا، اسناد اصلی شناسایی مالکیت خودرو از دید نیروی انتظامی هستند. فارغ از هر سند دیگری، خودرو متعلق به کسی است که برگ سبز (و کارت خودرو) به نام اوست. بنابراین در صورت بروز اختلاف طرفین معامله، هر سند دیگری دالّ بر معامله داشته باشید، بدون حکم قضایی (یعنی دادگاه)، تبدیل به حکم توقیف خودرو نخواهد شد. این ماجرا را همین الان یک بار در ذهنتان ثبت کنید: معامله در لحظه‌ای قطعی می‌شود که برگ سبز انتقال یابد. ضمنا تغییرات مهم خودرو، مثل تعویض موتور، در برگ سبز قید می‌شود.

برگه کمپانی: دومین سند مهم، برگه شرکت سازنده خودرو است که همان فاکتور فروش است و به برگه کمپانی شهرت دارد. مشخصات، قیمت و سال تولید خودرو از جمله اطلاعاتی است که در این برگه درج می شود. اگر هنگام خرید و فروش خودرو به عنوان مالک روی برگ کمپانی درج شده است با نامی که روی برگ سبز ثبت شده است مطابقت داشته باشد نیازی به سند قطعی که سومین سند مهم در این معاملات است، ندارید اما اگر جز این باشد به سند قطعی نیاز ضروری خواهید داشت. برگ کمپانی  نشان می‌دهد فلان خودروساز در فلان تاریخ این خودرو را با چه شماره موتور، و چه شماره شاسی به چه کسی و با چه قیمتی فروخته است. خودروهای لیزینگی، روی برگه کمپانی‌شان قید می‌شود که سند در رهن کمپانی است و مالک، حق ندارد بدون تسویه حساب با خودروساز، خودرو را بفروشد.

سند قطعی: این یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های ماجراست. در اولین معامله هر خودرو، یعنی زمانی که کسی مستقیما از خودروساز خرید می‌کند، چیزی به اسم سند وجود ندارد. اما برای معامله‌های دوم و بیشتر، یک چیزی وجود دارد به نام «سند قطعی» که سربرگ قوه قضاییه و مهر برجسته دارد و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. اگر نام قید شده روی برگه کمپانی، با نام روی برگه سبز یکی باشد، نیازی به سند قطعی نیست. در غیر این صورت، باید سند قطعی وجود داشته باشد که نشان بدهد مالک فعلی خودرو، با مالک قبلی تسویه حساب کامل را انجام داده و معامله‌شان تحت نظارت قوه قضاییه، ختم به خیر شده است! ماجرای سند قطعی از اختلافات میان نیروی انتظامی و قوه قضاییه است. نیروی انتظامی می‌گوید من با این سند کاری ندارم و مالک خودرو، مالک برگ سبز است. اما قوه قضاییه می‌گوید من معامله را بدون تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی، به رسمیت نمی‌شناسم! و البته این مردم هستند که درگیر یک فرایند بروکراتیک عجیب و غریب می‌شوند! شما در نظر بگیرید که احتیاط شرط عقل است. بدون سند قطعی به هیچ عنوان معامله نکنید.

مراحل تحویل خودرو از نمایندگی

تحویل خودرو از نمایندگی‌ها شاید در ظاهر کار ساده و آسانی به نظر برسد اما در واقعیت چنین نیست و باید مراحل مختلف آن را پشت سر گذاشت. هنگام تحویل خودرو باید درباره چک لیست تحویل اطلاعات کافی داشته باشید تا پس از خرید خودرو مشکلات جدی برای شما ایجاد نشود.

چک لیست تحویل خودرو چیست؟

هنگامی که می‌خواهید خودرو را تحویل بگیرید یک چک لیست به شما داده می‌شود که باید آن را امضا کنید و در واقع با امضای آن چک لیست تایید می‌کنید که موارد ذکر شده در آن سالم بوده و با سلامت کامل به شما تحویل داد شده است. هنگام امضای چک لیست باید موارد آن را با دقت بررسی کنید چراکه پس از امضای چک لیست نمایندگی تعهدی نسبت به موارد ذکر شده در آن ندارد. نمایندگی‌ها وظیفه دارند تا درباره تمام امکانات خودرو به شما توضیح دهند و نحوه استفاده از آن نیز توسط متخصصان نمایندگی آموزش داده شود. بهتر است درباره نحوه کارکرد بخش‌های مختلف خودرو از متخصصان نمایندگی سوال کنید و طرز استفاده از قابلیت‌های خودرو را فرا بگیرد.

وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل می‌گیرید، باید مدارک خودرو حدود ۲۰ یا ۳۰ روز آینده به دست شما برسد و مدت تحویل مدارک آن نباید بیشتر از این مدت زمان  طول بکشد. همچنین هنگام نصب پلاک، نباید نمایندگی خودرو هزینه‌ای بابت آن از شما دریافت کند و نصب پلاک باید به صورت رایگان انجام شود

  • ۰۰/۰۷/۲۰
  • dorhato