دورهاتو

خرید خودرو فروش خودرو

دورهاتو

خرید خودرو فروش خودرو

۲۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سایت دورهاتو به نقل از گزارش ایسنا، قیمت خودرو مانند بسیاری از کالاهای دیگر در هر کشوری متاثر از وضعیت اقتصادی آن کشور است. حال برای پاسخگویی به این سوال که چرا قیمت خودرو در بازار خرید خودرو و فروش خودرو در ایران بالا است، باید تاثیرپذیری این کالا از وضعیت و شاخص های اقتصادی و همچنین چالش های موجود در صنعت خودرو در کشور را مورد بررسی قرار داد. 

مقایسه قیمت خودرو با سایر کشورها

همواره مخاطبان و متقاضیان خودرو با مقایسه میان قیمت خودروهای داخلی و خارجی به این نتیجه می رسند که خودروهای داخلی با خارجی در بازار خرید خودرو و فروش خودرو از لحاظ کیفیت قابل قیاس نیستند و از لحاظ کیفیت پایین تر هستند. از آنجایی که دستمز نیروی کار پایین است. پس باید قیمت خودرو پایین تر باشد. اما این در حالی است که در بازار خرید و فروش خودرو بعد از تحریم ها قیمت خودرو با افزایش بی سابقه ای بالا رفته است. 

علت بالا بودن قیمت خودرو 

واژه گرانی با سطح در آمد افراد جامعه تعریف می شود. بنابراین ایجاد شکاف میان سطح درآمد طرف تقاضا و قیمت خودرو منجر به اطلاق واژه «گرانی» به کالایی همچون خودرو می‌شود. کاهش ارزش پول ملی روی سطح در آمد افراد جامعه تاثیر می گذارد و منجر به عدم توانایی خرید کالا و همچنین گرانی آن می شود. دولتی بودن دو شرکت خودرو ساز داخلی، قدیمی بودن تکنولوژی، بهره وری پایین، انحصاری بودن بازار خرید خودرو و فروش خودرو همگی باعث گران تمام شدن قیمت خودرو می شود. از این رو برای فرد متقاضی که درآمد پایینی دارد قیمت خودرو جزو کالاهای گران محسوب می شود. 


  • dorhato
  • ۰
  • ۰
سایت دورهاتو به گزارش ایسنا: با وجود کاهش قیمت خودرو در بازار خرید و فروش خودرو، با بررسی کردن قیمت خودرو در یک سال اخیر، مشخص می شود در بسیاری از خودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است. نوسانات اخیر بازار خرید خودرو را با مشکل رو به رو کرده است. 
نقص قطعه در بازار خرید خودرو و فروش خودرو
در چند روز اخیر از انبار خودروسازان عکس هایی منتشر شده است که تعجب برخی از مخاطبان را برانگیخته است. این انبارها وجود خودروهای بسیاری را در انبار خودروسازان نشان می دهد و علت این امر نیز کمبود قطعه در بازار خرید و فروش خودرو ادعا شده است. برخی معتقدند عدم عرضه خودرو ها به بازار خرید خودرو و فروش خودرو جهت افزایش قیمت خودرو بوده است. اما با توجه به صحبت های دبیر انجمن خودرو سازان در این خصوص نشان می دهد که 50 درصد تولید روزانه بابت 1800 دستگاه خودرو به علت نقص قطعه در انبارها می مانند. 
خودروسازان نباید خودرو پیش‌فروش کنند
با وجود اعلام نقص قطعه، خبر پیش فروش خودرو شنیده می شود، چگونه است هم خودرو در بازار فروخته می شود؛ هم کمبود قطعه اعلام می شود؟! پس می شود نتیجه گرفت خودرو سازان قبلا خودرو تولید و احتکار کرده و در حال حاضر قصد فروش آن را در بازار خرید خودرو و فروش خودرو به صورت پیش فروش دارند. به اعتقاد بهرام پارسایی، اگر خودروسازان خودروها را به علت نداشتن قطعه در بازار خرید و فروش خودرو عرضه نمی کنند؛ تخلف قانون است. چرا که حق پیش فروش خودرو را در صورت نقص قطعه نداشته اند و این تخلف محسوب می شود. 
تحویل خودرو های ناقص به بازار خرید و فروش خودرو
طبق خبرها بخشی از کمبود قطعات خودروهای انبار شده ایران خودرو و سایپا در حال تامین است و به گفته دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به بازار خرید خودرو و فروش خودرو ارائه خواهد شد. قائم مقام سایپا نیز از تحویل 80 درصد خودروهای ناقص تا یک ماه دیگر خبر داد. 

  • dorhato
  • ۰
  • ۰
سایت دورهاتو به نقل از شما نیوز، امروز 28 خرداد، قیمت خودرو در بازار خرید و فروش خودرو به شرح زیر است: قیمت سایپا 111 سفید 51 میلیون و سیصد هزار تومان،  قیمت خودرو تیبا 2 سفید 58 میلیون و ششصد هزار تومان، کوئییک دنده ای 73 میلیون تومان، پژو پارس دوگانه سوز 106 میلیون تومان بوده است. قیمت خودرو سایپا 151 نیز به مبلغ 46 میلیون در بازار خرید خودرو و فروش خودرو قیمت گذاری شده است. 
دلایل اصلی گرانی خودرو در بازار خرید و فروش خودرو
عبدالرضا عزیزی، دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو را پایین آمدن ارزش پول ملی کشور دانسته وی همچنین بیان کرد: از آنجایی که قطعات از خارج از کشور وارد می شوند با بالاتر رفتن نرخ دلار شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خرید خودرو و فروش خودرو می شویم. بالا بود نقدینگی در جامعه و وجود دلالان در بازار خرید و فروش خودرو از دیگر دلایل مهم برشمرده جهت افزایش قیمت خودرو بودند.
اتهام احتکار خودرو در بازار خرید خودرو و فروش خودرو
کمبود قطعات مورد نیاز خودروسازان و ماندن خودروهای ناقص در پارکینگ علت عدم عرضه خودرو در بازار خرید خودرو و فروش خودرو است. بنابراین اتهام زدن به خودرو سازان جهت احتکار خودرو و دپو امر درستی نیست. همچنین دلیل کمبود قطعات خودرو مساله تحریم است.

  • ۰
  • ۰
دورهاتو به نقل از خبرگزاری تسنیم، قیمت خودرو های داخلی در بازار خرید خودرو و فروش خودرو افزایش و برخی کاهش یافته است. قیمت خودرو پراید 50،500،000 تومان، پژو 405، 82،000،000 تومان، پژو 206 v8 صندوقدار با قیمت 106 میلیون تومان، دنا 114 میلیون و پانصد هزار تومان و قیمت خودرو پژو پارس با 103 میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می رسد. 
کنترل عرضه و تقاضای خرید خودرو  و فروش خودرو 
به گزارش روزنامه اعتماد، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار خرید خودرو و فروش خودرو مدیریت درست عرضه و تقاضا و برخودرو با تقاضای کاذب در بازار خرید خودرو و فروش خودرو بوده است. در این راستا تکمیل کردن خودروهایی که نیاز به قطعه داشتند و همکاری با قطعه سازان داخلی و عرضه برخی از خودروها به بازار که در گمرک دپو شده بود؛ باعث رفع برخی از تقاضاهای موجود شد. یکی دیگر از روش های جلوگیری از تقاضای کاذب، محدود کردن خریداران برای خرید خودرو با شماره ملی یعنی هر شماره ملی به یک خودرو اختصاص می یابد. 
کنترل قیمت خودرو از منشاء کارخانه 
کاهش قیمت خودرو و قیمت گذاری آن در بازار خرید خودرو و فروش خودرو با هدف حفظ حقوق مصرف کنندگان از منشاء کارخانه انجام خواهد گرفت. در آینده ای نزدیک با حفظ عرضه خودرو، افزایش تولید و تکمیل قطعات، شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خرید و فروش خودرو خواهیم بود. البته این مساله نیازمند همکاری خودروسازان است چراکه زمانی که قیمت خودرو در بازار خرید خودرو و فروش خودرو ارزان می شود، از عرضه خودرو به بازار خرید و فروش خودرو امتناع می کنند. از این رو این امر از کاهش قیمت خودرو جلوگیری می کند.

  • ۰
  • ۰
سایت دورهاتو به نقل از خبرگزاری تسنیم، بعد از گذشت یک ماه از زمزمه های مشخص کردن قیمت خودرو توسط شورای رقابت هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است. وضعیت قیمت خودرو در بازار معاملات خرید خودرو و فروش خودرو بلاتکلیف است. طرح قیمت گذاری قانونی خودرو توسط نمایندگان مجلس یک ماه پیش مصوب شد. براین اساس تنها مرجع قانونی مشخص کردن قیمت خودرو شورای رقابت است.
مبهم بودن ساماندهی بازار خرید خودرو و فروش خودرو
وزارت صنعت و معدن اصرار به تعیین قیمت خودرو بر اساس شیوه های گذشته دربازار خرید خودرو و فروش خودرو داشته است، از طرفی شیوا رئیس شورای رقابت مصوبه مجلس را دارای ابهامات دانسته و معتقد است اگر شورای رقابت قیمت خودرو را اعلام کند، الزام ارسال قیمت محاسبه شده از طرف خودروسازان چیست؟ در صورت عدم تطابق قیمت اعلام شده توسط شورای رقابت و شرکت های خودرو ساز چه باید کرد؟ 
جلسه بررسی قیمت خودرو در مجلس
امروز 26 خرداد قرار است جلسه ای علنی در مجلس جهت بررسی وضعیت بازار خرید و فروش خودرو با حضور مسئولان اتاق بازرگانی و نمایندگی از سوی شرکتهای خودروسازی انجام گیرد تا مسائل مربوط به وضعیت خرید خودرو ، فروش خودرو و قیمت خودرو مورد بررسی قرار گیرد. محورهای این جلسه شامل دلایل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، بررسی آخرین وضعیت بازار خودرو، وضعیت شرکت‌های خودروسازی و همچنین بررسی راهکار‌های کاهش قیمت خودرو از جمله محور‌های جلسه مذکور است.

  • dorhato
  • ۰
  • ۰

سایت دورهاتو به نقل از خودرو تک، همانطور که در خبرهای اخیر شاهد ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایتها بودیم. نوع دیگری از فرایند خرید خودرو و فروش خودرو و درج آگهی قیمت خودرو در بستری جدید شکل گرفته اند. این فرایند جدید در رسانه های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام بوده است در حالی که نظارتی بر روی آنها نیست. و این موضوع با اهداف و سیاست‌های ملی نظام و شورای عالی فضای مجازی مغایر است.

قیمت خودرو در فضای مجازی

بر اساس گزارش منتشر شده نشان می دهد؛ بیش از 600 هزار نفر که به دنبال خرید و فروش خودرو بودند، در مدت زمانی که درج قیمت خودرو در سایت ها ممنوع بود به دنبال کانال های غیر شفاف تلگرام و اینستاگرام رفته و از فضای قانونمند و شفاف بازار خرید خودرو و فروش خودرو دور شدند. سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مچازی با ارسال این گزارش به مراجع مرتبط امیدوار به برگزاری جلسه ای درباره بازگشت قیمت خودرو به سایتها شده است.

برگزاری جلسه برگرداندن قیمت خودرو در سایت

رضا الفت نسب، اظهار می کند عده ای علت کاهش قیمت خودرو را حذف درج آگهی خرید و فروش خودرو و قیمت خودرو در سایت ها می دانند. اما وی بیان کرد؛ قیمت خودرو تابع دلایل مختلفی اعم از قیمت دلار و نسبت عرضه و تقاضا در بازار فروش خودرو و خرید خودرو بوده است. در حالی که برخی با غرض ورزی تنها به متهم کردن سایت های درج آگهی روی آوردند. در این میان برخی در فضای مجازی نام برده که نظارتی بر آن نیست قیمت خودرو را تا بیش از 30 میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی اعلام کرده اند. وی افزود امیدواریم در هفته آینده جلسه ای جهت بازگرداندن درج قیمت خودرو به سایت ها باشم.


  • dorhato
دورهاتو به گزارش از خودرو تک، اظهار کرد؛ روز یک شنبه 26 خرداد ماه قرار است جلسه علنی در باره خرید و فروش خودرو و وضعیت نا به سامان قیمت خودرو جلسه علنی برگزار شود، در این جلسه رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن قرار است حضور داشته باشد. خبرها حاکی از آن است که نمایندگانی از سوی شرکت های خودرو سازی و مسئولانی از اتاق بازرگانی در جلسه علنی مجلس حضور یابند. محورهای این جلسه قراراست، بررسی آخرین وضعیت بازار خرید خودرو و فروش خودرو، وضعیت شرکت های خودرو سازی و همچنین بررسی راهکارهای کاهش قیمت خودرو باشد. 
دلالان یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو
خبرگزاری تسنیم به نقل از عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد؛ یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو دلالان و واسطه گری در بازار خرید و فروش خودرو است. وی نظارت دولت بر بازار فروش و خرید خودرو را ضعیف بر شمرد و وضعیت بازار خودرو را نگران کننده توصیف کرد. و اظهار داشت باید از جولان دلالان در بازار خرید و فروش خودرو جلوگیری به عمل آورد چرا که به اعتقاد وی، این افراد یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت خودرو هستند.
کوچ دلالان خرید و فروش خودرو به صفحات مجازی
با ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت آگهی، فعالان این حوزه به کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی جهت ادامه فعالیتشان کوچ کردند. و در مدت کمی تعداد دنبال کنندگان زیادی را برای خود ایجاد کرده اند. قیمت خودرو اعلام شده از سوی آنها، 30 درصد بیشتر از قیمت واقعی بازار بوده است. و باعث ایجاد التهاب در بازار خرید خودرو و فروش خودرو شده اند. از این رو باید هرچه سریع تر این فضا شفاف تر شده و تنها افرادی که دارای خودرو واقعی هستند بر اساس کد ملی و شماره شاسی بتوانند آگهی فروش خودرو در این شبکه ها قرار دهند. 

  • ۰
  • ۰

دورهاتو به نقل از ایرنا، یکی از اقدام هایی که جهت کاهش قیمت خودرو می توان انجام داد وارد کردن خودروهایی است که با 50 هزار کیلیومتر کارکرد در مناطق آزاد اسقاط می شوند. از طرفی وزیر صنعت نیز از ورود 50 هزار خودرو در بازار خرید و فروش خودرو خبر داد که منجر به به تعادل رسیدن قیمت ها خواهد شد. ورود خودرو های هیبریدی نیز می تواند به ثبات قیمت خودرو در کشور کمک نماید تا رکود خرید خودرو جبران شود.

کاهش مشتری در بازار خرید و فروش خودرو

از آنجایی که فروشندگان در طی یک سال اخیر خودروها را با قیمت بالا خریداری کرده اند در وضعیت کنونی و کاهش قیمت خودرو، حاضر به ضرر و زیان نیستند و خواهان فروش هرچه زودتر خودروهای خود هستند تا آنها را نقد کنند. اما در شرایط بی ثبات قیمت خودرو، هنوز مردم به قیمت ها اعتماد نداشته و به دلیل کاهش قدرت خرید منتظر ادامه روند کاهش قیمت ها هستند. و بازار خرید خودرو و فروش خودرو دچار رکود شده است. 

دلالان بازار خرید و فروش خودرو

عبداللهی با اشاره به وجود برخی از دلالان در بازار خرید خودرو و فروش خودرو بیان کرد: با وجود کاهش قیمت خودرو در بازار، هنوز دلالان از پای ننشسته اند. این افراد مانع کاهش قیمت خودرو خواهند شد. برخی افراد سرمایه‌دار و دارای رانت در بازار خرید و فروش خودرو نمی گذارند وضعیت به این منوال بماند و جلوی این کاهش قیمت‌ها را خواهند گرفت.

ورود خودروهای هیبریدی و کاهش قیمت خودرو

زمزمه هایی از ورود خودروهای هیبریدی بدون عوارض در ایران به گوش می رسد، این به این معنی است که یک خودروی محیط زیستی با سقف قیمت 200 میلیون تومان در بازار خرید خودر و فروش خودرو عرضه خواهد شد. این امر روی بازار خرید خودر و فروش خودرو اثر گذشته و باعث کاهش قیمت خودرو می شود هرچند برخی از ذی نفعان در تولید خودرو نخواهند گذاشت خودرویی با این قیمت وارد کشور شود.


  • ۰
  • ۰
دورهاتو به نقل از ایرنا گزارش داد، دیروز بازار خرید و فروش خودرو شاهد رکود شدید شد. فروش خودرو و خرید خودرو در حداقل خود قرار گرفتند. پیش بینی می شود همین روند ادامه داشته باشد و قیمت خودرو همچنان کاهش یابد. از فعالان این حوزه معتقدند اگر افراد برای خرید خودرو عجله نداشته باشند در روزهای آینده می توانند با قیمت مناسب تری خریداری نمایند.
آخرین قیمت خودرو در بازار خرید و فروش خودرو
قیمت فروش خودرو پراید ۱۱۱ به ۵۲.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۴ به ۴۶.۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ به ۷۹.۵ میلیون تومان، و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودرو ساندرو استپ وی که در هفته‌های گذشته تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود امروز به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۰ میلیون تومان در روزهای گذشته با ۱۰۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. همچنین امروز قیمت خرید خودرو دنا پلاس ۱۵۸ میلیون تومان، دنا معمولی تیپ ۲ به ۱۱۹ میلیون تومان، پژو پارس ۹۸ میلیون تومان، رانا ۸۵ میلیون تومان و سمند ۸۵ میلیون تومان رسیده است.
کاهش قیمت خودرو 
افراد فعال در بازار خرید خودرو و فروش خودرو مدعی هستند اگر در این چند روز گذشته عرضه خودرو در بازار فروش و خرید خودرو افزایش می یافت؛ شاهد کاهش شدید تر قیمت خودرو در بازار بودیم. فعال دیگری بیان کرد به علت کاهش نسبی قیمت ارز، قیمت خودرو کاهش یافته ولی مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند. و بازار خرید و فروش خودرو راکد شده است. 

  • ۰
  • ۰

دورهاتو به نقل از خبرگزاری تسنیم، زمزمه های اخذ مالیات چند وقتی است که به گوش می رسد، بعد از افزایش و نوسانات قیمت خودرو و ارز در کشور، افراد برای افزایش سود و حفظ سرمایه خود به سمت بازار خرید خودرو و فروش خودرو رفته اند و این موضوع تقاضای کاذب را در بازار خودرو ایجاد کرده است. به همین علت قیمت خودرو به طرز چشم گیری افزایش پیدا کرد. برنامه ریزی برای اخذ مالیات از فروش و خرید خودرو جهت کنترل بازار خودرو از تصمیمات اخیر است.

قانون مالیات بر خرید خودرو دوم 

اگر قانون مالیات بر خرید خودرو دوم هر خانواده، اجرا شود احتمال کنترل در فروش و قیمت خودرو وجود دارد. این برنامه جهت کاهش تقاضای کاذب و حذف دلالان در بازار خرید و فروش خودرو است که می تواند در کنترل فروش موثر نیز واقع شود. به این صورت که اگر فردی با مالکیت یک خودرو، خودروی دیگری خریداری نماید، مالیات اضافی دریافت خواهد شد، از این رو شاید انگیزه خرید خودرو را کاهش دهد. 

مالیات 10 تا 20 درصدی قیمت خودرو

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اخذ مالیات از خرید خودرو و فروش خودرو گفت: در صورتی که 10 تا 20 درصد مالیات از قیمت خودرو به ازای خرید و فروش اخذ شود بساط دلالی تا حدودی جمع شده و تقاضای کاذب هم از بین خواهد رفت.